Okej, så här ligger det till

Oktober 2008
 Jag var på Oktoberfest på Origo med några vänner. Vi hade jättekul, men redan kl 23, på 3,5 öl och en shot? Hur gick det till? Kl 06:30 dagen efter hade jag fruktansvärt ont i magen. Jag ringde till sjukvårdupplysningen och de sa att jag bara var bakis och att mina smärtor som gått ut i ryggen var för att jag ramlat i fyllan. Bra sjukvård vi har. Jag låg hela söndagen och på måndag gick jag till vårdcentralen. De tog lite prover och skickade hem mig med magsårsmedicin samt en remiss till kirurgen, ifall det skulle bli värre. Senare på dagen ringde min läkare och sa att jag hade förhöjda levervärden och han ville att jag skulle åka in på akuten. Så jag ringde en taxi och åkte till akuten. Den eftermiddagen blev jag inlagd på Kirurgen 1 för buksmärtor. De visste inte vad felet var, men det var inte magsår. Jag hade en blödning i min lever. När de röntgade den upptäckte de en del "förändringar". Det är ett finare ord för knölar, tumörer ja ni får kalla det va ni vill. I en av dessa "knölar" hade jag fått en blödning. Jag låg inne i tre dagar, skolan blev lidande men jag hade ett ganska bra skäl. Jag låg med dropp på Kirugen 1, NUS och visste inte vad som var fel på mig. Jag blev utskriven men fick komma tillbaka och göra en del undersökningar. 
   Läkarna ville gå till botten med allt. Tack det känns ju bra! Självklart var jag dum nog att fråga vad som kunde vara felet med min mage och lever. Svaret var; Antingen är det p-piller eller så är det cancer eller adenom. Jaha, tack! Nu vet jag.

Oktober - December
Jag är på en rad olika undersökningar, mest innefattande röntgen och blodprov. Jag måste även göra två biopsier. Det är när man sticker ner en lång nål rakt i levern och tar prover från knölarna. Det känns som att någon slår en i magen superhårt och man tappar andan totalt. Det är det värsta jag varit med om. Efteråt måste man ha sängliggande läge i fyra timmar. Som tur va hade jag med mig min underbara mamma på nästan alla undersökningar eller någon av mina underbara vänner; Kakan & Trassel. Tack för att ni finns tjejer!!

13 Januari 2009
 Jag har en läkartid på kirurgen...en av deras prover visar att jag har cancer och det enda botemedlet är en levertransplantation. Två dagar senare åker jag till Kittelfjäll med IngSki. Jag stannar även på Restaurangfesten. Jag vill inte tänka på min lever eller det där hemska läkaren sa. Jag får en remiss till Sahlgrenska i Göteborg. Det är där nere som de genomför levertransplantationer, bara där i hela Sverige. Tur att vi har min morbror där nere. Släkten är alltid bäst.

16 Februari 2009
Jag och min mor åker ner till Göteborg och Sahlgrenska. Där nere utför man levertransplantationer och jag ska få träffa läkare samt göra några undersökningar. Väl där nere berättar dom att proverna från min lever är ovissa och de vet inte om jag har cancer eller inte. De beslutar sig för att göra några egna undersökningar. Vi är på Sahlgrenska i fem dagar, jag är rätt trött på alla blodprover och droppnålar som ska sättas. Men det är ju bra att de går till botten med min förbaskade lever. Tänk positivt! Du får träffa ML när du kommer hem.

Mars 2009
Jag får ett samtal från Gbg, det är ser inte ut som cancer på deras prover. Läkaren i Umeå säger samma sak, men säger att jag ska göra en transplantation ändå. Tydligen har jag 15 st knölar i levern. Det i min lever kallas Adenom. Det är knölar, tumörer som finns i levern. De kan vara svåra att se om de är godartade eller ej, men oftast brukar man operera bort dom då de kan utveckla cancer. Man vet bara inte när och om de kommer göra det.  Vanligtvis har man 2-3 knölar. Jag har 15...fuck!

Maj 2009
De har haft ett till möte om mig och min lever i Gbg. De är fortfarande osäkra på hur de ska göra med mig och vilka åtgärder som skall tas. Efter ett möte till har de beslutat att jag ska genomgå ett kirurgiskt ingrepp.

Planen: Operera bort den vänstra sidan av min lever. Det är kanske lite för dramatiskt att ta bort hela levern, i vissa fall överlever ju faktiskt inte patienten samt att jag måste gå på medicin resten av mitt liv. Levern växer ut senare med samt att de får möjlighet att kolla på den högra sidan. Jag kommer få gå på kontroller då de kollar den högra sidan och ser de tecken på cancer så blir det transplantation. Man vet fortfarande inte varför jag fått alla knölar, det är väldigt ovanligt. Jag kommer nog aldrig få svar på det.


Totalt har jag gjort;
  • 2 skiktröntgen
  • 3 MR-röntgen
  • 1 Skellettröntgen
  • 3 Biopsier på levern
  • 1 Pet-scan
  • Urin-samlingar
  • Samt hur många blodprov som helst (mina armar är lätt sönderstuckna)

Preliminärt kommer jag åka ner till Göteborg fredagen den 26 juni för att operera mig  måndagen den 29 juni. Allt beror på om det kommer in en levertransplantation eller inte då jag ska operera mig på Transplantationsenheten. Läkarna kännde att de ville göra det i Göteborg, så jag är i goda händer. Det är bara i Göteborg man utför transplantationer. 
Jag kommer ligga inne på sjukhus mellan 10-14 dagar kanske, så har ni vägarna förbi måste ni komma och hälsa på. Efter det kommer jag vara sjukskriven i ca 2-3 månader. Inte jobba, inte plugga bara fokusera på att ta det lugnt och inte göra nått alls. Som tur var har jag världens underbaraste bostad under min sjukskrivningstid; Hos min älskade!

Tack för att du finns och låter mig bo hos dig. Du är verkligen den mest underbara människan på denna jord.
Jag älskar dig!

Kommentarer
Postat av: André

Seriöst, du borde uppsöka House M.D! :)

2009-06-03 @ 10:02:57
Postat av: Emma

Det är ett under att du fortfarande orkar med hela skiten. Du gör det bra! Jag hoppas verkligen att du får en mysig sommar än om den kanske är jobbig :) PUSS!

2009-06-03 @ 14:51:22
URL: http://onthemoonwithsteve.blogg.se/
Postat av: trassel

Du är så stark, att detta kommer du fixa! Men vare sig du någon gång kan behöva ett litet stöd eller inte, så finns dina favoritsambosar bakom dig och stöttar dig i varje steg!



Väldigt starkt gjort av dig att orka berätta det här. Du är underbar C !!!

2009-06-05 @ 21:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0